Friday, November 28, 2008

Suami Tanggung Isteri atau Isteri Tanggung Suami ??

Pagi tadi masa aku menikmati breakfast yang tidak seberapa (sebiji bun kacang hitam + 1 mug nescafe) tiba2 jak aku mo tulis ini cerita...............khusus untuk yang berkahwin dan akan berkahwin

.

.

SITUASI 1

kebanyakkan lah...bukan semua.....suami isteri bekerja....kalau zaman2 duuuluu tahun 80-an & 90-an...rata2 isteri tidak berkerja, jadi suri rumah sepenuh masa.....tapi itu dulu, zaman di mana duit RM 1.00 nilainya seperti RM 10.00.....sekarang suda terbalik RM 10.00 nilainya macam RM 1.00 jak...kalau masa dulu para suami memang bz lah mencari duit untuk belanja anak bini sebab masa tu nilai $$$ amatlah tinggi di bandingkan dengan harga barang2 yang teramatlah murah..aku bagi contohlah ; kuih. tidak kira kuih jenis apa....zaman dulu hg sebijik 20 sen jak besar lagi tu..sekarang....bikin sakit hati tul sudahlah kecik hg cekik darah betul 50 sen sebijik....

aku punya point sebenarnya.... sebab tu lah sekarang si isteri pun turut sama bekerja cari duit...tapi yang x siok di dengar ada pula suami yang ambil kesempatan dengan membiarkan si isteri satu orang terkapai2 mencari duit sedangkan dia relaks2 di rumah..inda apa kalau dia tolong2 buat kerja di rumah tapi masi juga menyuruh si isteri yang baru pulang dari kerja ni....alasan kononnya kerja rumah adalah tanggung jawab si isteri.....si isteri ni pula terpaksa menurut jak sebab sayangkan suami yang tercinta itu...

.

.

SITUASI 2

Zaman dulu...kalau pasangan itu bercadang untuk berkahwin...pihak yang paling tertekan sekali ialah lelaki...sebabnya diorang mesti prepare duit untuk hantaran + belanja kahwin..pihak perempuan cuma penat tenaga jak :) yalah mo kasi kemas2 rumah, pasang2 khemah..(pikir apa tadi..)...duit??? inda payah pikir..di tanggung beres oleh pihak lelaki...pihak perempuan cuma cakap jak berapa hantaran + berian..inda payah pening2 kepala...tapi di zaman sekarang ni masih logik kah kalau mengamalkan tradisi tu...bukanlah mo melupakan tradisi lama tapi kesian pihak lelaki...pusing kepala pikir mana mo korek duit untuk belanja kahwin...ada pula perempuan yang langsung tidak ambil pedulik pasal belanja kahwin ni...lokek betul mo tolong si lelaki ni...yalah tau....patut si lelaki yang tanggung semua tapi kalau di tengok keadaan sekarang ni kasihanilah 'boyfriend' masing2....nanti inda pasal2 belum tersempat kahwin suda jadi 'janda' pasal lelaki tadi kena serangan jantung bila bakal mamak mentua minta RM 20,000 + 2 ekor karabau......
.
.
kesimpulannya.......pandai2lah simpul sendiri k......

1 comment:

  1. wa,, makin siok ko punya cerita ni o..hehe..kasi lagi a,, smbil makan bun kacang hitam minum nescafe pn blh dapat idea juga, hehehe.. :)

    ba, jn lupa buat tu tag a..

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!