Friday, March 30, 2012

Tax's Month.....

Mac & April bulan membayar cukai....bulan ni lah kebanyakkan org akan garuk kepala memikirkan jumlah cukai yg patut di bayar bg pendapatan tahunan thn sebelumnya...semakin besar pendapatan semakin besarlah cukai yg akan di bayar....maybe skg ni ada yg sedang membongkar resit2 yang berkenaan untuk melayakkan diri untuk mendapat pelepasan cukai....korek polisi insurans nyawa, faedah pinjaman perumahan dan sbgnya...yg penting boleh kurangkan cukai...saya pun tidak terkecuali juga...tapi nasib baik saya buat potongan cukai setiap bulan jadi tinggal declare pendapatan jak..tengok samada terlebih bayar cukai atau ada baki lg yg blum terbyr...tp selalunya klu ada baki cukai pun hanya tinggal sedikit lg mo di bayar sbb dah buat potongan lebih awal kan...
.
.
Kalau dipikirkan pasal cukai ni memang sakit hati sebenarnya...manakan tidak, kita penat-penat bekerja sepanjang tahun tapi tahun depannya terpaksa bagi begitu saja hasil titik peluh kita kat org lain...tetapi memandangkan saya seorang warganegara MALAYSIA yang bertanggungjawab terpaksalah patuh kepada peraturan yg telah di tetapkan....(ikhlaskan saja semua duit tu kan)...harap2 semua cukai yang di bayar itu dapat di salurkan kepada mereka yang lebih memerlukannya dan dapat digunakan untuk membangunkan negara demi kepentingan rakyat....ceh macam ahli politik pula.....(^_^)
.
.

gambar pinjam dari Mr.Google


No comments:

Post a Comment

Komen seikhlas hati ... Thanks!