Sunday, February 3, 2013

Tukang Balut


Assalamualaikum

Dulu masa zaman sekolah rendah teringat masa cikgu kelas bahagi-bahagikan buku teks...bukan main lagi eksaited gila...lepas dapat buku teks, berkobar2 ni usung buku tu bawa balik ke rumah nak tunjukkan dengan bapa, suruh bapa tolong balutkan......sebab cikgu kelas dan bagitahu lepas dapat buku teks, balik rumah terus balut....
Buku teks kena jaga elok2 sebab bukan hak milik sepenuhnya, tahun depan kena kembalikan sebab budak tahun seterusnya yang guna buku teks tu...bapa yang sibuk pun terpaksalah melayan karenah anaknya ni, bukan buku saya sorang yang dibalutnya, buku kakak dan adik juga....masa tu bapa balut buku guna kertas minyak yang warna coklat tu....sebab tu yang paling murah, beli pembalut plastik mahal, bapa tak mampu....tapi walaupun semua balut guna kertas minyak hasilnya kami memang puas hati....semua buku nampak 'coklat', kemas jak nampak....


Masuk sekolah menengah, buku teks saya balut sendiri...kali ni guna pembalut plastik bunga2 tu....jiwa remaja kan..hehe Bila balut sendiri baru tahu kesusahan membalut buku teks ni.....mo orang yang punya 'bakat seni' saja yang boleh balut....nak nak lagi kalau dapat buku teks yang generasi ke berapa....sampai kulit luar dia dah lembik macam sotong......punyalah payah....Sekarang walaupun sudah lama meninggalkan zaman persekolahan, saya masih lagi balut buku teks sekolah....balut buku anak.....nasib baiklah saya mewarisi 'bakat membalut' daripada bapa...... (^_^)


19 comments:

  1. Betul tu..seronok, kadangkadang semangat cari pembalut yg cantikcantik..bile dh sekolah menengah jer baut guna plastik..hahha

    ReplyDelete
  2. zaman akak menyampul buku anak2 dah berlalu...semua anak2 akak dah besar,dah kije dah..tinggal yg bongsu je masih skolah,mujur ada kakak2 dia yg tolong sampulkan...

    ReplyDelete
  3. bestkan igt zzaman skolah dlu...:)

    ReplyDelete
  4. ingat dah x belajar ni SA bebas bab balut2 buku ni....tp la ni every year mmg tugas utama balut buku anak plak...sabar jer la..sib baik pandai balut sebab SA dulu perpustakawan sekolah...

    ReplyDelete
  5. KY sukalah balut buku ni...heee

    ReplyDelete
  6. dulu time sekolah saya pernah balut buku teks guna kertas surat kabar..hehe

    ReplyDelete
  7. kalu cikgu azie akan bg demerit kat students kalu tak balut buku..nasib ler[muka jahat]..hehe

    ReplyDelete
  8. sama la kiter. bz balut buku anak anak bila dah start sklh...

    ReplyDelete
  9. Haah tringat zaman balut2 buku ni.....sebiji dua ok lg...masuk buku ketiga dan seterusnya mula la penyakit malas tu dtg

    ReplyDelete
  10. nostalgia.. biasa time nak buka sekolah sibuk beli pembalut.. mm time tu adamcm2corak.. tp skarang senang, beli y dah siap tu...

    ReplyDelete
  11. sy cuba mengelak dari balut buku anak2 sebab mama depa lebih terer dlm bab tu...yes aku ngaku ..malas tp kalau anak merayu n kalau mama depa bz boleh je.

    ReplyDelete
  12. kalau buku teks hilang kena denda pulak tu... terbang RM mak ayah.

    ReplyDelete
  13. zaman sekolah haritu kakak yg tlg balutkan. heeeee..

    ReplyDelete
  14. Teringat jaman skolah. Tapi aku tak suka balut buku ☺☺

    ReplyDelete
  15. bila dpt buku, sy paling suke bab bab nak balut buku nih..nk2 buku baru lg suke balut...nmpk cntik je buku tuh

    ReplyDelete
  16. Samalah OKje ... tak habis2 jadi tukang balut haha..... tapi tuk yang kecik je... yg besar balut sendiri..

    ReplyDelete
  17. memang paling suka bab balut membalut buku ni... ha ha ha... ni nak offer secara percuma ni.... sapa yang memerlukan khidmat membalut buku dari saya... boleh jer...

    OKje nak ke?

    ReplyDelete
  18. sia pun suka balut buku yg jenis bga2 tu...hihihi... tp skrg rasanya sdh teda kan..?

    ReplyDelete
  19. aku skg pun membalut buku sebab keja di library

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!