Tuesday, March 26, 2013

Hijau Kampung ku

Assalamualaikum


Dua hari blog sunyi sebab puannya bercuti.....balik kampung katanya nak hilangkan segala stress mress semua...hari ni mula balik keja tapi untuk dua hari sahaja sebab hari jumaat ni merupakan cuti awam untuk Negeri Sabah....yehh cuti lagi
Mungkin dua tiga hari ni n3 berkaitan dengan kampung sahaja so harapnya jangan jemu yek.....Satu perkara yang paling best bila balik rumah di kampung ialah suasananya yang masih menghijau......





Pandangan di belakang rumah....masih penuh dengan hutan kecil.....nun di sana ada 2 batang pokok langsat....kalau musimnya, buahnya memang lebat....



Pokok sukun....ada dua pokok yang besar dan juga anak2 pokok yang lain....bila berbuah, hampir sekarung boleh dipungut hasilnya....dan awal2 lagi dipajak oleh orang yang buka gerai jual kuih....



 

Pokok kelapa yang tinggi melangit....dulu masa budak2 jangan tak percaya yek...aku boleh angkat satu guni besar buah kelapa yang dipungut untuk dikeringkan dan dijual.....buat belanja sekolah.... (^_^)



 

Halaman rumah....nampak pohon bambu yang besar tu...dari aku kecil ianya memang di situ....bapa belum ada hasrat lagi untuk menebangnya sebab kalau ianya dibersihkan memang terasa 'gondol' halaman depan rumah kami...tiada tempat redup untuk berlindung selepas budak2 bermain.....


Nampak pemandangan yang mnghijau semua tu, rindu pulak di kampung walaupun baru balik semalam......(^_^)

12 comments:

  1. siok kan blk kg! tenang ja rasa d kg..

    ReplyDelete
  2. Best nya suasana kampung... nyaman jak..
    hilang stress klu balik kg kan?...:)

    ReplyDelete
  3. ku lihat hijau...syiok kan!
    dah lama x ke kebun abah saya

    ReplyDelete
  4. sedap mata memandang..semuanya hijau...time bgn pagilah paling bestkan...udara segar :)

    ReplyDelete
  5. i love kampung....oh my gucci..nak kampung mcm ni jugak...

    ReplyDelete
  6. tiba2 terasa diri melayang2 ke kampung pulak... wakakakaka... nice pics la...nanti share lagi ek Mia...

    ReplyDelete
  7. sejuk mata memandang kehijauan alam sekitar

    ReplyDelete
  8. bestnya kampung mia nie...penuh kehijauan..pokok sukun pun byk yer kat situ..:)

    ReplyDelete
  9. syiok wooooh balik kmapung, hijau seluas mata memandang. best nya best nya bestnya.

    ReplyDelete
  10. Betullah Mia...redup mata memandang...

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!