Thursday, March 14, 2013

Pejalan kaki....sila berhati-hati

Assalamualaikum

On the way pegi keja tadi, sikit lagi tak terlanggar orang......sipi lagi nak kena so terpaksa brek mengejut....betul2 nak gugur jantung masa tu.....Nasib baik Shamzi dan Damia tak apa2....cuma bubur yang aku simpan dalam bakul nursery Damia terpelanting dan tertumpah separuh....ni gara2 nak elak orang tu yang dah nampak kereta dah dekat tapi tetap nak lalu......lepas tu boleh boleh dia senyum2 nampak muka kita ni yang terkejut gara2 tindakan dia yang melintas sesuka hati.....

Selalu kita dengar dan baca peringatan, berhati-berhati di jalan raya, pandu cermat jiwa selamat, biar lambat asal selamat.....peringatan ni selalunya ditujukan untuk pemandu kereta atau penunggang motorsikal tetapi bagaimana pulak pejalan2 kaki....Mereka suka hati melintas jalan raya macam rasanya diri mereka dah kebal, tak lut kalau dilanggar kereta...walaupun bukan semua begitu tapi sebahagian daripada  mereka yang jenis tak sayang nyawa ni sebenarnya menyusahkan orang lain ..Ni berdasarkan pengalaman aku sendiri, tak tahu kalau pandangan yang orang lain.....Tahun lalu, kami sekeluarga kemalangan gara-gara pejalan kaki juga (aku pernah postkan cerita ni dulu), gara-gara nak elak dia yang berdiri di tengah2 jalan, hubby terpaksa brek dan elak....akibatnya kami terlanggar kereta di hadapan....walaupun semuanya tak ada apa-apa tapi melayang jugalah duit dalam seribu lebih sebab tepi kereta rosak....

Sapa2 yang tinggal area 1 Borneo dan Alamesra di Jalan Sulaman tu memang sedar ada sebuah jejantas telah dibina untuk memudahkan pejalan kaki melintas jalan raya....dulu sebelum ada jejantas tu, bukan main komplen kat DBKK siap masuk suratkhabar lagi kononnya kenapa tak dibina jejantas sebab dorang terpaksa bergadai nyawa melintas jalan dari Alamesra ke 1 Borneo tetapi bila jejantas dah dibina boleh dikira beberapa orang jak yang menggunakan jejantas tu...yang lain tetap melintas jalan kat 'bawah' jejantas......pemandu2 kereta pulak yang terpaksa lebih berhati2 semasa melalui kawasan ni....

Kepada pejalan-pejalan kaki semua, walaupun anda tak 'sayangkan' nyawa anda, tetapi sekurang-kurangnya tolong prihatin dengan pengguna-pengguna jalan raya yang lain.....Kalau semua berhati2 dan alert antara satu sama lain, kejadian kemalangan yang tidak diingini mungkin boleh dielakkan.....sekian bebelan dipagi hari.....




37 comments:

  1. baru minggu lepas, budak sekolah lintas tak pandang pun dari arah kami. dia menonong jalan tak tgk kiri kanan. giler ke ape budak ni. tekejut kami sbb tetiber dia lintas. bila asben hon, boleh pulak dia jeling kat kami.

    rasa nak turun kasik penampar jek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah kalau dihon pulak dia bagi kita jelingan macam kita pulak yg buat salah....

      Delete
  2. Salam mia..kadang2 pejalan kaki nie buat suka hati dia jer berjalan..expect kita yg kena berhati2, jln dia punya..huhuh..mmg blh membahayakan pemandu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...sudahlah kita kena berhati2 dgn keta yang lain, pastu nak jaga lagi dengan pejalan kaki tu semua...

      Delete
  3. mcm2 hal la manusia ni. kita sama2 la titikberatkan keselamatan masing2. x bole la selfish kan. huhuhu. mujur xde pape

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sama2 saling berhati2 dan tak pentingkan diri sendiri tentu semua kemalangan tu dapat dikurangkan...

      Delete
  4. Fuh,nasib baik x apa apa kan?tu lah,kdg bila kita berhati2,org lain plak buat hal.Kalo accident,mesti pemandu yg disalahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik......mmg konpem pemandu yg disalahkan tu klu jadi apa2...

      Delete
  5. Betul tu...kadang2 dorang nie mcm tulang besi urat dawai ja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebal tu...tak lut kalau kena apa2...

      Delete
  6. haaa kak betul la!!yg bengang nyer lagi kalo kiter dah bagi dia peluang jalan dia boleh lenggang kangkung jln catwalk dgn muka senyum sinis..huwaaa..rasa nak langgar jek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg lenggang kangkung tu yg paling nyampah....pernah satu kali ada budak2 pompuan lintas jalan...terpaksa perlahankan keta, tapi boleh pulak dorang ketawa2 sambil jalan berlenggang cam takda apa2 yang berlaku....

      Delete
  7. Kadang main lintas je diorang ni...
    AJ selalu merungut kat Mr.JR if ada yang melintas macam tu depan kete...
    "Kalau nak bunuh diri tengah jalan pun jangan jadikan AJ saksi utama boleh???"

    ReplyDelete
  8. Aku paling hangin dgn org mcm ni. Nampak keta nak lalu, tapi buat bodo jer. macam jalan tu dia yg punya. Kebal agaknya badan tu. Kita plak yg kena ke tepi nak bagi dia lalu...cis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kita yg kena tepi sebab takut terlanggar dorang yang 'kebal' tu....hilang mood aku hari ni terus...

      Delete
  9. mmg di IB tue..aku pun dulu brek mengejut disana...giler sangat terkejut....done white.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu sanalah tu...semua orangnya kebal2 nda takut 'mati'....

      Delete
  10. memang carik nahas tu

    jom join GA, nak

    http://lobaksusue.blogspot.com/2013/03/mini-ga-sempena-2nd-anniversary.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg cari nahas....tapi babitkan orang lain pulak...
      insyaAllah kalau sempat akan dijoin....

      Delete
  11. Isk! mmg bahaya bah klu tiba2 pejalan kaki ni melintas.. kita plak yg bengang tgk gaya dorang kan?... hubby sllu juga membebel klu drive gara2 kes begini lah... apa pun sabar jak lah..harap2 pejalan kaki ni nti sedar bahwa nyawa tu sgt bernilai...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah nak marah pun tida guna kalau orang tu sendiri x sayang nyawa....

      Delete
  12. memang ada pedestrian yang x ada perasaan macam ni Mia... lagi nampak kereta nak lalu...lagi dia jalan macam siput...saja lambat2kan...haih pelik dengan sikap2 manusia macam ni...lepas tu bila dah kena...nanti salahkan driver kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah...apa-apa terjadi driver jugalah yang disalahkan padahal dorang yang lintas memb*** buta...huhu

      Delete
  13. Syukur tak terlanggarkan Mia...Hish memang diaorg ni ada jejantas tapi tak reti nak gunakan....kadang tu mungkin jauhlah kot, tapi yang susahnya driver ni...kalau malam lagi tak nampak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu malam lg lah mmg x nampak....huhu

      Delete
  14. Ya kena hati2 la di jalan rya.. bahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu semua berhati2 mmg semua tu nda akan jd bah kan...

      Delete
  15. Uishhh.....kalau kena lggar diaorg jugak yg menyumpah kat pemandu, eeeee geram plak rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah pasal pemandu juga yg disalahkan....huhu

      Delete
  16. Pejalan kaki memang tak makan saman, ada tu siap lenggang lenggong lagi bila orang bagi limpas.. limpas?? hahaha
    Ni bila kena saman melintas ikut suka baru dorang tau.
    Saya pun pejalan kaki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah suka hati bah dorang melimpas jalan....huhu saya pun jalan kaki tp masih sayangkan nyawa...:-)

      Delete
  17. geramnya baca entry n..depa n x sayang nyawa ka apa..kerana depa seorang membahayakan nyawa orang lain...Nasb anak2 x ada apa2..syukur....

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!