Tuesday, September 10, 2013

Biar anak makan sendiri ?

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia !

Yang mempunyai anak-anak sekitar 1-5 tahun mesti mengalami pengalaman yang sama. Kata orang biar anak-anak kecil ini makan sendiri, walaupun ada ibu bapa yang lebih suka menyuapkan anak mereka. Lebih cepat dan makanan pun tak bersepah. Semuanya selamat masuk si mulut anak. Ibu bapa pun gembira jak sebab perut anak kenyang dan tak payah nak kemaskan apa-apa sebab makanan tak bersepah. kan kan kan.... ;p

Tapi itu kalau anak-anak yang mempunyai selera makan yang kuat, kalau anak-anak yang takda selera makan dan mempunyai sifat berdikari yang amat tinggi cam anak aku tu si Damia. Payahnya nak suapkan dia. Siap berguling2 lagi kat atas lantai untuk tunjukkan gaya protes nak makan sendiri. Last-last terpaksa juga Uminya ni mengalah. Damia memang happy gilerlah bila bagi dia mangkuk makanan tu tapi abis makan Uminya ni yang tensen bersihkan semua makanan yang bersepah tu. Apa boleh buat kan, redha jaklah, yang penting dia makan....  



Damia lebih suka makan sila kat lantai daripada atas meja....samalah kami sekeluarga, makan memang bersila kat atas lantai. Lebih selesa dan suda terbiasa dari kecil lagi. Rasanya meja makan digunakan khas untuk hari2 tertentu sahaja....;p 

19 comments:

  1. Nak mengemas tu yang malas tu Mia...nape tak letak surat kahabar...senang buang je lepas tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak juga letak suratkhabar tp takut jd bahan eksperimen si Damia nanti. Tambah bersepah....hehe

      Delete
  2. Hihi.... aduhai Damia sayang... banyak yg jatuh atas lantai dari yg masuk mulut ye. Tapi puaslah dapat makan sendiri ye:)

    Kakak sekeluarga pun makan atas lantai - sunnah Mia jgn lupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'a kak lebih byk jatuh dr yg masuk dlm mulut. tp yg penting dia makan... :-)

      Delete
  3. Hahaha..semangat damia makan..satu baju haaa..janji abes dr pinggan yer (wpun masuk mulut kurang).
    kalau aku pun ajar anak makan sendiri mia, biar berdikari n jgn manja sgt..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg semangat Ummu... klu x di bagi abis berdengung telinga dengar jeritan si damia....huhu

      Delete
  4. teringat masa kecik2 dulu cenggini jugak, besar hati makan nak suap sendiri...he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah tu...br tahu perasaan mak masa tu tengo mknan semua bersepah...hehe

      Delete
  5. sama dgn anak bujang wina si Syakil tuh..belum pandai sangat makan sendiri tapi menangis melalak nak makan sendiri uhuhuu

    selera tu memang besar tapi lebih byk nasi bersepah drpd yang masuk mulut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...x bagi kesian pulak tengo kan....

      Delete
  6. Replies
    1. Mmg selera abis tu padahal bukan semua pun masuk mulut...huhu

      Delete
  7. hahahaha..best kan damia..sambil makan sambil berimaginasi..ank aku kalo x disuap x makan la jawabnya.hehehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak ko nak manja2 tu agaknya...x lah ko penat kemas sepah tu kan...hehe

      Delete
  8. hihihi...Damia comot dlm comel.. biar lah kan makan sndiri..cepat nti pandai.. klu Pa'e masih mintak di suap...:)

    ReplyDelete
  9. kadang bagi anak mkn sendiri jugak, tapi klu nak anak betul2 kenyang mang kena suap, sebab masa makan tak main2...klu suap sendiri asik dok main kuis2 nasiklah...bila nak abis makan...

    ReplyDelete
  10. Smela mcm anak anak sy..lbih suka makan sendiri.tp kdg2 sy suapkan jugak sbb tak snggup tgk dorg mkn bersepah

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!