Thursday, September 12, 2013

Jeruk Betik

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia !

Sabtu yang lalu tekak tetiba nak makan jeruk betik.........punyalah lama tak makan jeruk ni, eh eh eh apasal pulak ngidam makan jeruk betik ;p
jeng jeng jeng.....................................
apakah ??
aku ke yang teringin makan atau anak ????
hehehe
Memang anak pun yang ngidam........anak tekak ;p

Aku teringin nak makan jak, sebab lama dah tak makan jeruk ni. Bukannya pasal si Damia nak dapat adik lagi...
Ni jeruk feveret aku masa zaman sekolah rendah dulu.
Aku ingat lagi kat belakang sekolah kami tu ada seorang makcik yang jual jeruk ni. Jeruk ni best sangat, sedap, rangup, perisa dia semua seimbang, masam, manis, pedas..........terbayang jeruk tu sekarang ni, cam nak meleleh pulak air liur...
Lepas sekolah mesti singgah rumah makcik tu, dekat jak sebelah pagar sekolah jak pun. Harga jeruk sebungkus masa tu 10 sen jak. Murah kan, banyak lagi tu isinya.
Duit 10 sen masa tu khas untuk beli jeruk tu saja, sebab hari2 bapa bagi belanja pegi sekolah 30 sen.
Punyalah lahap makan jeruk betik tu, sampai air jeruk pun habis di hirup...hehe sedaplah katakan.

Sabtu tu memang aku ada beli jeruk betik tu, seringgit harganya pastu bungkusan pun kecik jak....
Rasa dia ok ok jak, tak sesedap jeruk betik makcik sekolah rendah tu...
Kat mana agaknya makcik tu sekarang ni ye.....



Image : Ni bukan jeruk yang aku beli sabtu tu, pinjam gambar dari en.Google

14 comments:

  1. Aku suka jeruk sengkuang. Yg ni pon feveret juga. Teringat masa jaman skolah. Slalu beli. Tapi skang ni tak blh makan asam byk sgt.

    ReplyDelete
  2. Rumah kakak sekarang pun ada juga Mia. Kakak beli masa ramadhan nak puasa. Jadi hidangan dgn biskut raya. Kakak beli di kedai jual biskut raya...

    Kecur bila tengok...

    ReplyDelete
  3. hehe..memang terliur pon...gulp...rasa dah kat lidah ni..ni nak kna carik nih..

    ReplyDelete
  4. Sedapnya mia jeruk betik .aku pun suka dr zaman budak2 hingga skrang..nak buat tak gheti sgt..huhuhuh

    ReplyDelete
  5. sedapnya tengok pic jeruk betik tu...
    sy suka jeruk mangga jak Mia.. :)

    ReplyDelete
  6. Jeruk betik ni ada yang orang buat tak sedap, ntah rasa tekak sakit semacam lepas makan.

    ReplyDelete
  7. Jemput follow segmen saya.

    http://penat-menaip.blogspot.com/2013/09/segmen-follow-me-by-salamah-ishak.html

    ReplyDelete
  8. sedap kan jeruk betik ni..
    tambah pulak yang rangup tu, bila gigit bunyi prappp :)

    ReplyDelete
  9. kecur air liur pulak tgk jeruk betik ni mia...

    ReplyDelete
  10. Kurang suka masam masam ni...laki OKje ye...dia suka...Tapi betik selalunya mak masak tumis je..

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!