Friday, September 6, 2013

Sarapan sepanjang zaman # 1

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia !

Nak share kan antara brekpes feveret aku masa budak2 dulu hinggalah sekarang ni... sebab tu aku bubuh tajuk sarapan sepanjang zaman

Kalau yang duduk kat kampung masa budak2 dulu mesti tahu makanan ni...
Jeng jeng jeng......sapa yang tak kenal dengan ubi kayu rebus kan. Makan pula dengan kelapa parut ataupun ikan masin.....perggghh meleleh air liur bila terbayang2 kan.

Dulu masa zaman budak, kat sekeliling rumah kami tu, mak banyak tanam pokok ubi kayu ni. Masa tu kena rajin bercucuk tanam sebab bapa bukanlah seorang yang bergaji besar, cukup-cukup makan jak untuk kami sekeluarga. Jadi kalau ada tanaman sendiri, jimatlah sikit tak payah beli di pasar kan.

Aku dan adik beradik yang lain paling suka bila mak buat sarapan ubi rebus tiap pagi. Memang best makan ubi kayu rebus ni panas2, nak2 lagi dengan ikan masin dan kelapa parut. Selalu orang akan potong2 bujur gitu jak ubi
kayu ni dan terus makan bila dah masak. Tapi mak tak buat camtu. Ubi kayu yang direbus dan masak, mak akan lenyek2kan dicampur dengan gula dan kelapa parut sekali. Di tabur dengan garam sedikit.

Sedap makan camni, walaupun terpaksa guna sudu sebab dah dilenyekkan. Tambah2 lagi makan sambil minum kopi.....kopi?? yalah dulu zaman budak aku mana lah mampu nak beli susu ataupun milo. So minuman brekpes kami hari2 adalah kopi panas. 
Kami adik beradik namakan resepi ni ubi getuk .....
Getuk tu maknanya ketuk lah, sebab mak akan ketuk ubi tu sampai penyek guna kayu bujur. Dahulu mana ada alat untuk lenyek-lenyekkan ubi tu kan.

Kami adik beradik pula kalau boleh nak request mak masakkan ubi getuk tu hari2. Tapi manalah mak layan kan. Sesekali kena tukar selera juga....hehe

Sekarang ni susah sikit nak dapatkan ubi kayu ni. Kalau mak tanam pun, tak banyak yang menjadi. Agaknya tanah sekarang tak subur seperti zaman dulu2.
Kalau beli di pasar pula, jarang nampak ubi kayu dijual, kalau adapun mesti ubinya kurus jak, tak macam dulu, gebus-gebus belaka.
Sekali sekala, mak akan masak bila kami balik ke kampung. Terubat juga rindu nak makan ubi kayu getuk ni, sarapan sepanjang zaman aku. :p





Note : sengaja tak nak letak gambar ubi kayu, korang bayangkan saja sepinggan ubi kayu rebus yang masih panas, di tabur dengan kelapa parut, tepi pinggan tu pulak ada sepotong ikan masin goreng.......amacam dapat bayangkan.....hehe




19 comments:

  1. Mia, Ubi getuk ni mmg femes masa OKje kecik2 tau.... sama je panggilnya yeh...sedapkan ! Sekarang nak makan, rebus je malas nak bergetuk2 hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sangka pula, selain kami ada juga yang panggil ubi getuk ye....tapi memang sedap kan okje..

      Delete
  2. Hee... samalah dgn keluarga kakak pun sebut getuk ubi
    Kalau tempat kakak sekarang ni pun ada jual di pasar malam tapi dia dah bulat-bulatkan Mia tak potong macam masa kita kecik. Seringgit dua kepal tangan kita ni...

    Anak kakak tapi tak pandai makan dia tak tahu nikmatnya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya mmg resepi tu namanya ubi getuk kan kak sebab okje pun sama....Anak2 sekarang mmg tak tahu nikmat makanan dulu2 kan...:D

      Delete
  3. nyum! suka bah makan ubi rebus Mia.. kecil2 dulu sllu juga kami makan masa sarapan.. aduii mmg sedap makan dgn ikan masin & minum kopi..isk! lama sdh ndak makan tu..terbayang2 sdh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap kan atiey...makan masa hujan2 sambil minum kopi, nyaman orang bilang...hehe

      Delete
  4. memang sedaap mia..pastu pekena ayaq kopi..kecik2 dulu mmg intan pon suka makan ni...mak rebus kosong..pastu parut kelapa..dalam kelapa tu x silap mak gaul sikit gula dgn garam..perghhhh sedappppp...ini zaman la n kalau menu n masuk hotel mau mahal gila depa caj kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu....sekarang ni susah nak cari ubi kayu rebus, klu ada pun mesti dorg caj mahal bukan cam dulu makan free saja...hehe

      Delete
  5. Hiii...memori zaman dulu2 kan..kalau musim hujan lglah suka mkn ubi kayu..
    getuk ubi tuh yg goreng pun orng panggil gitu jgk kan mia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang memori ni.....nak2 kalau hari hujan memang best makan ubi kayu rebus panas2 sambil minum kopi....
      Tak pasti pulak ummu....kat tempat kami getuk ubi tu utk ubi rebus jak...:D

      Delete
  6. Uhhh sedap di mkn bersama sambal ikan bilis!

    ReplyDelete
  7. Tetiba cam nk cari plak ubi kayu nih.mmg lama sgt tak mkn...

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. Samalah...lama dah tak makan....hehehe

      Delete
  9. Terbayang ubi kayu dgn ikan bilis, sedapnya.

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!