Perangi Denggi

Assalamualaikum

Perangi Denggi !!! Ni hari sabtu yang lepas. Ada fogging dibuat untuk hapuskan nyamuk. Kawasan perumahan tempat aku tinggal tu dekat dengan kawasan pembinaan. Haruslah ada nyamuk berterbangan terutamanya waktu maghrib. Takut juga kan sebab nyamuk Aedes
kan suka berkeliaran di waktu pagi dan senja. 

Hari tu mak aku terkena demam Chikungunya yang disebabkan oleh nyamuk juga. Gejala dan sakit hampir sama dengan demam malaria dan denggi, sakit sendi, demam, timbul ruam2 merah kat badan.......nasib baik mak dapat rawatan awal. Alhamdulillah. Mak sembuh seperti biasa cuma kesannya berpanjangan, mak selalu sakit2 di lutut. Kata doktor kena minum banyak susu. 

Dalam Majalah 3 beberapa minggu yang lepas  ada rencana khas mengenai bahaya nyamuk aedes ni. Banyak maklumat berguna untuk mencegah nyamuk ni dan juga pengalaman mereka yang dijangkiti wabak pembunuh ni. Aku baru tahu juga, nyamuk aedes tertarik dengan pakaian berwarna hitam dan merah. Emmm kena check lah baju2 tu semua..hehe

Bila dengar pengalaman mereka yang pernah terkena penyakit ni dan juga mereka yang kehilangan orang tersayang dalam sekelip mata akibat wabak ni, memang agak menakutkan. Kena banteras lebih awal kawasan pembiakan nyamuk ni. Tapi itu tidak akan terhasil jika ada satu dua keluarga yang melakukan, kena ada kerjasama dari semua pihak untuk menjayakan usaha perangi denggi ini. 






20 Comments

Komen seikhlas hati ... Thanks!

  1. jadi sakit2 sendi yer wpon da sembuh... semoga cepat sembuh sepenuhnyer yer makcik..

    ReplyDelete
  2. mencegah lbh baik dari merawat..

    ReplyDelete
  3. 3 minggu lepas, majikan Zara, kena tahan kat hospital gara2 denggi then xlama pastu, kawan ofis lagi kena.. aduuuhh..

    ReplyDelete
  4. nyamuk suka kaler merah n hitam ye..tq for info

    ReplyDelete
  5. Kalau nak tido, janganlah pakai baju hitam atau merah. Ada tgk gak majalah 3 tu.

    Siannya mak. Smoga cepat sembuh.

    ReplyDelete
  6. kaw rumah kena fogging juga minggu lepas, ada jiran kena denggi.

    masa nk fogging tu, sy bwk luth keluar sb x mahu hidu bau tu..rupanya dia nk masuk rumah sembur minyak, jd rumah sy x kena semburlah minyak.. cuma sembur asap kat luar..

    sekrg nyamuk ada lagi..

    ReplyDelete
  7. Oh yeke nyamuk suka baju kaler tu? Thanks bgtau...

    ReplyDelete
  8. Fobia dengan nyamuk denggi ni... adui! di LD ni makin menjadi2 Mia.. risau dibuatnya...

    ReplyDelete
  9. Sekarang environment semua dah x sihat....menakutkan...

    ReplyDelete
  10. Tempat kakak ni Mia kalau ada fogging menjelang senja tu tahulah mesti ada yg kena denggi. Takut memang walau sebab nyamuk yg kecik tapi boleh bawa maut..

    ReplyDelete
  11. ne yang cik risau ne..bila kita beriya-iya hapuskan denggi..jiran2 kat seblah tu pulak tak peka..

    ReplyDelete
  12. Yes, nyamuk sangat suka kaler2 gelap dan tempat2 gelap, so thats why masa balik kampung itu hari semua tablecloth my mom I buka simpan, langsir sumer I buka muahahaha tension orang tua tu kejap.

    ReplyDelete
  13. Sesetengah tempat tu bila dah ada kes baru nak sembur... nasib baik kaw bunda ni dalam masa terdekat ni belum dengar lagi ada kes..

    ReplyDelete
  14. kat sini pun byk kes denggi mia..sampai skrang kitorang tk bg siaidan mainkat luar waktu petang takut kena gigit nyamuk kang..

    ReplyDelete
  15. skrg kes demam denggi mmg tinggi sangat kan.. so bagus la depa dah dtg fogging..biar mati semua nyamuk2 tue..=D

    ReplyDelete
  16. Memg bhya...kne cegah sblm merebak kan

    ReplyDelete
  17. Memg bhya...kne cegah sblm merebak kan

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen seikhlas hati ... Thanks!

Post a Comment

Previous Post Next Post