Tuesday, May 20, 2014

Khasiat Minyak Sapi dan cara penyediaannya

Assalamualaikum

Korang memang kenal kan dengan benda ni ??? minyak sapi. Selalu juga jadi salah satu bahan tambahan dalam resepi terutamanya kuih muih dan pastri. Aku gunakan minyak sapi bila membuat kuih makmur. Lebih wangi dan sedap berbanding menggunakan marjerin yang biasa.


Image from Google

Selain menjadi salah satu bahan masakan, minyak sapi juga mempunyai khasiatnya sendiri, antaranya :-
  1. Memecahkan bisul di permukaan kulit.
  2. Melegakan sakit kerongkong dengan mencampurkannya dengan sedikit madu dan buah badam.
  3. Menyembuhkan penyakit batu karang.
  4. Menjadi penawar keracunan dan juga sengatan kala jengking dan ular. 
  5. Ianya juga menjadi perawat kepada hati, membasmi penyakit lupa.

Cara penyediaan minyak sapi :-

Dihasilkan dengan mereneh mentega tanpa garam dalam satu periuk sehingga semua air dan protein mendap di dasar. Di India, minyak sapi dihasilkan daripada susu kerbau kerana ianya lebih putih daripada susu lembu. 


Sumber : Buku Rahsia Minda Hebat



10 comments:

  1. baru tau nih...saya tau minyak sapi buat masak jek..huhu..thanks sharing

    ReplyDelete
  2. rupanya ada khasiat juga minyak sapi ni..

    ReplyDelete
  3. Selalu juga guna minyak sapi ni Mia.. time2 raya lah selalu nya..hehe..
    ooh baru plak tau begitu cara buat nya..:)

    ReplyDelete
  4. minyak sapi awalnya aku tak tahan dengan bau dia...tp since dok sini depa byk guna lelama tuh dah biasa jugaklah bah..

    ReplyDelete
  5. bagus minyak sapi ne banyak khasiat nya...

    ReplyDelete
  6. Ye ke. Baru tahu kegunaan myk sapi ni. Yg tahu guna utk buat biskut je

    ReplyDelete
  7. Dapat kan minyak sapi asli dr OK Razqi

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!