Friday, June 20, 2014

Maaf..saya bukan hendak bersaing

Assalamualaikum
 
 
Photo
Sumber : Facebook
 
 
 
Maaf aku bukan hendak bersaing....biarlah semua dapat apa yang mereka inginkan...gitu. Memang tidak dinafikan kita hidup dalam persaingan...bersaing untuk berjaya, bersaing dalam pelajaran, bersaing meningkatkan ilmu agama.....
 
Yang membezakan ialah tujuan persaingan itu. Niat bersaing untuk berjaya memang itu kita hendak sebenarnya.
 
Tetapi ada sesetengah golongan yang bersaing semata-mata untuk memperlihatkan orang disekelilingnya bahawa dia lah yang lebih pandai, dialah yang lebih bijak, dialah yang lebih tahu, dialah yang ada segala-galanya.......emmmmm memang sangat jauh terpesong dari niat sebenar persaingan itu. Orang Sabah bilang nda mo ketindihan aka mesti dia yang selalu di atas, mesti dia yang selalu mendapat pujian, orang lain tidak boleh.
 
Tak salah bersaing sebenarnya tapi itulah....biarlah ianya menjadi suatu persaingan yang sihat. Jangan bila dah berjaya dalam persaingan terus riak dan bangga diri. Yang kalah dalam persaingan, jangan pula putus asa, cuba lagi (^_^)
 
 
 
Note : Pandangan berdasarkan pengalaman aku sendiri.....tidak berniat untuk menyinggung sesiapa, hanya untuk peringatan bersama :)
 
 
 

14 comments:

  1. peringatan terbaik untuk kawan2 yang lain...

    ReplyDelete
  2. Ya betul tu kak mia...
    Ada sesetengah orang tu sanggup buat apa saja yg penting dia sentiasa di atas...sanggup buat apa saja smpai mnjatuhkan maruah pun ada...alahaiiiii...dunia..dunia

    ReplyDelete
  3. saya pun tak berminat...tak dapat ape pun..

    ReplyDelete
  4. Itulah Mia kalau bersiang utk +ve memang baik tapi kalau sebaliknya baiklah cepat sedarkan diri sebab ada kala sebagai manusia yg lemah terlupa..

    ReplyDelete
  5. kalau dalam islam persaingan yg digalakkan adalah tuk mempercantikan amal..kalau bersaing tuk kepentingan diri tuh mmg boleh blah lah kan..

    ReplyDelete
  6. ye betul tu biarlah persaingan sihat..

    ReplyDelete
  7. Persaingan... biarlah sihat... thanks atas peringatan ni...

    ReplyDelete
  8. bersaing untuk kebaikan perlu :D janji dengan cara yang sihat..
    yang tak sihat tuh yang menyakitkan..

    ReplyDelete
  9. Yelah Mia...takut orang salah anggapkan..... Jauh disudut hati kita ni sikit pun bukan untuk bersaingkan....Alangkah bahagianya kalau bersama sama menggapai kejayaan kalupun kita tak berjaya mcm mereka moga jangan ada hasad dengki dengan kejayaan orang...

    ReplyDelete
  10. Bersaing untuk kebaikan tak apa. Jika nak cari musuh baik tak payah kan akak.

    ReplyDelete
  11. memg ada sesetgh org yg suka nak bersaing ni. kdg annoying jgk org mcm ni. huu

    ReplyDelete
  12. xpa2..releks2...buat biasa2 ja beb...heehee ;-)

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!