Monday, June 23, 2014

Soto Ayam

Assalamualaikum

Hari sabtu hari tu, anak-anak request nak makan soto.....ni gara-gara aku masak sup ayam minggu lalu tapi hari tu kita orang makan dengan nasi saja. Tetiba Shumi bersuara yang sup ayam ni sedap, nanti kita makan dengan meehoon pulak katanya.....bangga tau anak puji makanan yang uminya masak ni sedap. :)

So hari jumaat tu belilah bahan-bahan yang patut.....ayam (aku kalau masak sup suka bahagian dada sebab kurang lemak....tak lah sup tu nanti bergening oleh minyak jak....biar supnya jernih gitu).

So sabtu tu pepagi lagi dah 'berperang' di dapur. Rasanya sup yang paling mudah dimasak. Sebab korang cuma sediakan rempah ratusnya, potong ayam dan didihkan air. Pastu campakkan semuanya kat dalam periuk, kemudian tunggulah hingga ayam empuk dan bersatu dengan rempah ratus. Siap....


Tengah mendidih...ayam sengaja aku tak potong sebab nanti senang nak carik2 untuk makan bersama2 dengan meehoon.



Siap Meehoon soto ayam biasa-biasa saja bah......yang penting cili padi lebih. Walaupun nampak tak menyelerakan, yang penting Shumi makan bertambah. :) 


Resepi.....emmm rasanya semua orang pun tahu masak soto ayam ni. 
Bahan-bahan yang aku guna, ayam, sup bunjut, rempah ratus cam kayu manis, buah pelaga, cengkih dan bunga lawang. Serai dititik, asam keping, serbuk lada hitam, garam dan serbuk perasa serta air secukupnya.
Cara masak.....tersangatlah simple...korang campaklah kesemuanya dalam periuk. Yang penting masak dengan penuh kasih sayang dan ikhlas...:)


7 comments:

  1. Selama ni aku ingt soto tu nasi impit makan dgn sup... Bukan eyh...

    Seyes... Makan apa2 dgn sup... Mesti cili kena lebih... Baru umphhh

    ReplyDelete
  2. soto ayam mmg sedap dimakan kak.tak jemu.
    kalau bertambah ghajin blh buat begedil, suun goreng, kacang goreng, nasi impit.. tetiba pulak teringin nii. hihi

    ReplyDelete
  3. Sedapnya mihun soto ayam, kak Mia! Balik rumah nanti nak request soto ayam kat mak. :)

    Arol pun sama macam kak Lia, ingatkan soto tue makan dengan nasi impit jek. Tapi lain orang lain nama panggilannya. :D

    ReplyDelete
  4. bagus.. sup gini orang pas beranak pun elok makan. hmmmm ada idea ni. thanks darling.

    ReplyDelete
  5. Sedapnya...meleleh lak airliur...hahahaa

    ReplyDelete
  6. ohhh buh asam keping yeh Mia....harus di cuba in ni hehe....
    Tetiba teringin nak makan sup pulak...

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!