Tuesday, July 1, 2014

3 hari berpuasa

Assalamualaikum

Tak sedar kan, dah 3 hari kita berpuasa....pejam celik pejam celik jak...cepat masa berlalu.
Cam baru hari tu tengah eksaited tunggu pengumuman tarikh berpuasa kat tv 1 tu.
Jangan tak tahu aku yang dah beranak pinak ni pun masih lagi eksaited menunggu mengumumkan kat tv.....tapi tu lah orang yang umumkan tu tak sama lagi macam dulu tu....Sekarang cam ringkas jak dia umumkan...yang dulu tu, panjang sikit dan buatkan kita rasa berdebar2, bila nak puasa ni??? hehe

Alhamdulillah, 3 hari ni aku dan hubby dapat jalankan ibadah puasa dengan sempurna.
Shumi dan Shamzi memang aku bangunkan sahur juga. Aku dah pesan kat Shumi, makan sahur dan niat puasa sahaja...kalau dia betul2 tak tahan, aku suruh dia berbuka sahaja.
Belajar perlahan-perlahan....jangan memaksa anak2 kecil kan. Shamzi memang aku belum berapa nak suruh lagi tapi semalam katanya dia berpuasa, cuma dia ada minum air jak....makanan yang cikgu bagi di sekolah dia tak makan.... :)

Hari pertama berpuasa hari tu, aku dan hubby sebenarnya terlajak tidur......
sedar2 dah jam 4.40 pagi....minum air pun tak sempat. Subuh kat kk ni jam 4.42 pagi, nasib baik dah niat puasa. hehe Alarm dah pasang tapi langsung aku tak sedar. Adik aku yang bangunkan subuh tu....dugaan hari pertama.....puasalah aku, hubby dan adik tanpa bersahur.

Pergi bazar ramadhan semalam, tinjau2 makanan, mak aiihhh mahal-mahalnya.....nasi putih dengan ayam goreng jak dan RM6.00.....sangat melampau aku rasa. Lebih baik masak sendiri, rasanya jimat lagi. Kadang-kadang aku rasa penjual bazar ramadhan ni hanya mengambil kesempatan, makanan tak lah berapa sedap tetapi harga melampau gila. Kalau harga makanan tu seiring dengan kuantiti dan kualitinya tak apa juga.....berbaloi juga kita membelinya....ini hanya nasi putih dan ayam goreng kosong, langsung tak ada ulam ke apa...harga RM6.00!! huhu

Ok lah tu je aku nak bebel hari ke-3 puasa ni.....tak boleh cakap lebih2, puasa kan :P




10 comments:

  1. selamat berpuasa mia..sekejap je kan dah hari ketiga

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa..sekarang ni mmg panas2 sgt, dugaan juga berpuasa di musim panas mcm ni ;)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. hr ni dah msk 3 hr.. pjm celik.. kita kira hr nk raya plk..
    skrg musim pnas.. x leh ckp bnyk.. tulis pun pndek2 je..hiih..
    kering idea..pose..

    ReplyDelete
  4. Dah tiga hari puasa ni masih rajin memasak...time malas nanti ke PARAM jugak agaknya....

    ReplyDelete
  5. tu lah kan kak..kadang peniaga ne amik untung jak...

    ReplyDelete
  6. Memang cepat masa berlalu Mia. Tahu-tahu hari ini dah 4 hari
    Terlajak tidur tu ujian juga sebenarnya.
    Selamat berpuasa dari kakak ye..

    ReplyDelete
  7. Tulah Mia...nak beli pun takut yek...
    Ingat nak beli jugak tapi nasi yg confirm kita masak tak akan sama sedap rasa mcm kat kedailah hehe... Mcm nasi briyani ke ....nak tunggu nak tunggu terer entah bila hehe..

    ReplyDelete
  8. kan kak..sekejap aje..nih pun dh masuk ari ke 4 pose...beli makanan kat luar dgn masak lg bgus memasak

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!