Thursday, July 3, 2014

Kerana telor

Assalamualaikum

Cerita minggu lalu sebenarnya..
Alkisahnya Shumi nak bawa telor ke sekolah sebab cikgu BI nya suruh bawa.
Dorang nak buat aktiviti dalam kelas katanya...
Jadi sediakan lah Shumi 2 biji telor, sebenarnya sebiji jak tapi aku extra 1 sebab takut yang 1 pecah ke apa....aku simpan dalam bekas tertutup dan sumbatkan tisu agar telor tak tergoyang2 dan terhentak satu sama lain.
Sebelum pegi sekolah aku dah pesan banyak kali dengan Shumi, jaga baik-baik telor tu...jangan
sampai pecah dalam beg pula. Kalau buka bekas tu kena tutup rapat2 balik. Tak pasal-pasal pula terpecah dalam beg sekolah.

Dan petangnya semasa aku ambil Shumi dari sekolah, nampak dah air muka Shumi semacam jak.
Umi...kalau saya kestau Umi, Umi jangan marah a'a
Aku tak suspect apa-apa lagi masa tu, bah cakaplah
telor tu terpecah dalam beg sekolah saya......saya nda sengaja, tadi ada budak langgar beg sekolah saya...
Isssshhhh aku dah mula nak marah tapi tanya lagi Shumi...
macam mana pulak telor tu boleh terkeluar dari bekas tu, bekas tu kan keras, kalau ko nda buka tutupnya, tu telor nda terkeluar tu....kecuali kalau ko ada kasi kluar dan nda tutup rapat-rapat tu bekas.
Shumi diam-diam...memang dia tidak tutup rapat2lah bekas telor tu...huhu

Aku buka beg sekolah Shumi......abis!!......telor masih ada dalam poket bagnya tapi dah pecah. Abis berlendir poket bag sekolahnya. Bau.....eeee korang boleh bayangkan bau telor mentah...sangaaaat hanyir. Setengah kotak tisu aku kerjakan lap poket beg sekolah Shumi tu. Sambil mulut membebel.
Shumi diam kaku jak depan aku.
Aku bukan marah sebab begnya kotor ke apa tapi marah sebab dah pesan banyak kali dengan Shumi paginya tu. Nak ajar Shumi bertanggungjawab sedikit dengan menjaga telor tu, jangan sampai pecah.

Terkelip-kelip mata Shumi tengok Uminya membebel. Nasib baik dia dah cakap tak sengaja.
Last sekali bebelan aku kat Shumi, lain kali kena bertanggunjawab sedikit....OK..

Beg sekolah terpaksa cuci abis, siap bubuh soflan sebab hanyir sangat. Masa aku cuci pun nak termuntah...huhu
yang siannya abis buku sekolah Shumi, keriting oleh telor tu...:)



Sumber : regional.kompasiana.com/google
 



Note : Didik anak-anak bertanggungjawab biarlah dari kecil lagi .... kan





16 comments:

  1. alahaiiii kesian nyer... x sengaja tu...

    ReplyDelete
  2. Dah tak sengaja .. begitulah kan..
    Tapi tu lah ibu2 kan suka membebel.. so anak tadah jer lah telinga.. kesian mereka :)

    ReplyDelete
  3. susah jgk kan kak. nk marah ye jgk tp bdk2 tk pndai lagi nk bewaspada ni

    ReplyDelete
  4. selalu kan...bila ita terlalu berhati2 la selalu jadi kejadian pecah belah ni hahaha. i rasa shumi pun dah habis beringat dah, tapi tu la.. dah nak jadi kan.

    ReplyDelete
  5. Alahaiiiii...biasa lah tu kak..kanak2 d ingatkan balik2 pun last2 lupa juga...hihihi

    ReplyDelete
  6. Adoi...kesiannya.Yelah...mmg betul.Kena ajar budak2 ni bertanggungjawab dr kecik.Tapi cabaran betul aku kalo nk menasihat si hakim.heheheeheh.Sabo jelah..

    ReplyDelete
  7. Kasihannya. Basah juga buku-buku sebab telur yang pecah tu.

    ReplyDelete
  8. Takperla mia..kena marah pun ok jugak..baru dia tau tanggung jawab sket kan...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum mia..alahai cian nyer...mama pun x suka bau telur hanyir...;)

    ReplyDelete
  10. X suka bau tlur. Hanyir semerbak. Nape kasi dia bawa telur ke sekolah. Kesian pulak kena marah tu.

    ReplyDelete
  11. sian shumi...telur kalo pecah bau die memg hanyir..eeuww

    ReplyDelete
  12. betul..memang kena ajar anak2 tentang berhati2 dari kecil...kalau x nanti dia buat sambil lewa je..yang aku marahkan sgt kalau Dania..org buat dia..dia x reti nak balas balik...eee...geram tau....

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!