Thursday, October 2, 2014

Dan ia naik lagi

Assalamualaikum

Wajib jadi cerita untuk entri hari ni. Rasanya bukan aku sahaja, malah rakan2 lain pun dah postkan kisah ni.....sejak semalam....sejak jam 12 tengah malam gitu. 

Korang tak tahu apa yang sedang menjadi perbualan hangat pagi ni....di kedai2 kopi, di opis, di sekolah, dalam teksi, dalam bas, di bawah pokok...
Yang naik kenderaan awam tu mungkin tak berapa kisahlah, tapi kalau yang mempunyai kenderaan dan wajib digunakan ke tempat kerja atau ke mana2 memang sangat terasa. 

haRga MiNyaK nAik lAgi!!!

Emmmm.....memang ramai yang mengeluh, termasuk aku dan hubbylah tu. Aku dan Hubby masing2 drive ke tempat kerja (tak boleh satu kenderaan sebab lain arah, satu menuju utara, satu menuju selatan..huhu) , pasni terpaksa rombak balik budget bulanan. 
Kalau sebelum ni aku guna minyak dalam RM 40 lima hari ulang alik dari rumah ke tempat kerja, pasni mungkin kena up kan lagi ke RM 50 atau RM 60 seminggu. 
Hubby mungkin kena upkan ke RM 70 untuk 5 hari sebab jarak tempat kerja dia jauh sikit dari rumah. 

TAK PUAS HATI ?? Kalau diikutkan hati .... memang jawapannya YA tapi dah jadi lumrah kehidupan sekarang ni kan. Semua barang pun naik harga....bukan petrol jak, benda lain pun naik juga. Redha jak lah... Nak membantah pun tak ada gunanya....mungkin pihak kerajaan ada sebab tersendiri untuk naikkan harga petrol tu.....kena bersangka baik jak lah. 

Lepas ni kena kuat usaha lagi lah, tambah pendapatan untuk tampung yang naik2 itu. En.Nuffnang lepas ni, plissss bagi iklan banyak2, tolong2 bah orang susah...kihkihkih

Kadang-kadang terpikir juga nak naik basikal ke tempat kerja.....tak payah pakai minyak, guna tenaga jak, keluar juga peluh, badan pun sihat cergas......tapiiiiiii
terus terbayang mengayuh sejauh 20KM, pastu letak Damia dalam bakul depan, Shumi dan Shamzi bonceng di belakang.......hissshhhhhh sangat tak logiklah

Mahu tak mahu, kena telan jak lah semua tu. Kita redhoooo jak lah nak oooiii........


Gambar pinjam dari en.Google, ayat aku punya hehe





11 comments:

  1. aahhh tensionnya bila minyak naik lagi nie...kalau nakpakai keta letrik pun letrik naik jugak..kat bumi kita nie memang tuk orng2 byk duit...huhuhu

    ReplyDelete
  2. Mulut kata redha tapi dalam hati masih mengharap moga ada perubahan dalam kepimpinan. Sedih bila terus-terusan rakyat marhaen yg jadi mangsa.. Semua ini juga akan jadi penyebab jurang kemiskinan dan kaya akan kian ketara Mia... kita tunggu dah lihat kalau panjang umur. Kesian bangsa kita..

    ReplyDelete
  3. haha..memang tensen Mia ..sebab nti kompom harga barang lain pn naik mendadak...adoi! nak redha pun memang ndak ikhlas sudah ni... terbeban lah dgn mcm2 kos...

    ReplyDelete
  4. lepas ni tak mustahil kedai makan charge nasi kosong sepinggan 2 hengget :(

    ReplyDelete
  5. pasrah dengan keadaan ekonomi sekarang.mulai sekarang kena gak fikir nak berjimat habis-habisan,kan

    ReplyDelete
  6. harga barang yang naik sekali tu yang tak tahan nya...

    ReplyDelete
  7. Terus terang, saya sgt terkejut dgn kenaikan minyak skrang ni sbb kat UK skrang minyak sedang murah... Saya duk tunggu M'sia turunkan harga minyak (sbb katanya apung ikut harga pasaran dunia), tapi tup2 sebaliknya yg berlaku...
    Sempat lagi imagine kayuh basikal... kikiki

    ReplyDelete
  8. Haha...betul jugak tu Mia naik basikal peluh pun keluar, sihat pun sihat, jimat pun jimat hehe....
    Itulah nasib rakyat , redho ajelah hati pun tak sakit, kita tengok kotnya esok lusa turun pulak!

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!