Semaklah resit korang!

Assalamualaikum

Aku kalau membeli barang ke, makan di restoran ke ... jarang sangat check resit yang diterima. Tapi kadang-kadang tu checklah masa kat restoran tu, tu pun kalau aku rasa harga makanan yang dimakan sangat mahal giler tak masuk akal masa tu .. hehe

Kalau beli barang-barang kat supermarket pula, aku memang perhatikan apa yang dipunch oleh cashier kaunter tu ... yang itu aku sangat alert tau. Pernah ada sekali tu, aku nampak cashier tu punch double barang yang aku beli tu, sedangkan kuantitinya cuma 1 ... aku tegur terus masa tu .. 
Tak marah tapi tegur ... itu hak kita kan. 
Aku tak semak resit sebab dah alert masa kat kaunter cashier kan, so confidentlah yang dia tak salah punch. :P

Tapi kan sejak ada viral 'Mangkuk Kosong' di Facebook sehari dua ni, aku rasa eloklah kita check resit kita selepas membeli barang atau makan di mana2 restoran. 
Yalah takut juga bila ada peniaga yang ambik kesempatan terhadap kecuaian atau sikap sambil lewa pelanggan.

Tak pernah terpikir pula, 'mangkuk kosong' juga dicaj. 
Sebagai bayaran untuk perkhidmatan basuh pinggan kotor agaknya. Kena bersangka baik kan .. huhu

Diharap lepas ni, peniaga tu kena lebih prihatin lagi lah dan jangan sesekali ambik kesempatan dalam kesempitan para pengguna. 

Dan para pengguna ... membeli dengan bijak! gunakan hak kita sebagai pengguna :)

Pengajarannya ...
Sama-samalah kita fikirkan ye ..




10 Comments

Komen seikhlas hati ... Thanks!

  1. lepas ni, mintak sudu pun kena charge! hahaha

    ReplyDelete
  2. Betul...sblm ni tak terpikir nk check resit tapi skang byk sgt peniaga amik kesempatan.Walaupun dia mintak maaf kata tak sengaja caj mangkuk kosong...tapi mcm tak logik plak

    ReplyDelete
  3. Kalo membeli brg mmg selalu cek resit, dkt restoran yg jrg cek resit. Kami jrg mkn di luar.

    ReplyDelete
  4. Lepas ni kena lebih berhati-hati bila maka di luarkan..

    ReplyDelete
  5. aku sllalu terkena kalau d aeon big... promotion d rak barang harga lain, kat katalog xde promotion so punch harga biasa... mujur aku mmg alert menda2 gitu sbb biasa amik diaper, rege mmg amik stok ada promotion jer...

    ReplyDelete
  6. I usahkan nak cek resit, baki pun tak pernah cek. I serabut tengok nombor dan duit... huhuhu.

    ReplyDelete
  7. melampau mangkuk kosong pun dikira..nampak nya lepas ni nak pi makan restoran dia kena bawak pinggan mangkuk sendiri sebab lebih jimat...ye la..dah tentu2 semua yang dia hidang dalam pinggan dia tu campur kos pinggan.jadi kalau kita bawak pinggan kita,dapat lah harga makanan je.tak campur harga pinggan sekali..hehehe

    ReplyDelete
  8. peringatan utk saya juga... Jarang semak resit yg dapat...
    Tapi mmg betul pun... ada kawan yg jenis semak resit ni... Kagum dgn dia sbb dia terus kira agak2 berapa kos barang yg dia beli.... Bila jauh sgt lari dgn budget yg dia congak tu, mula lah dia complain kat cashier...
    Tak pernah pula baca post kat FB pasal mangkuk kosong tu...

    ReplyDelete
  9. Betul tu sebab aku pernah kena. Selalu memang aku check. Tapi hari aku kena tu boleh terlupa. Beli roti sebuku, dia charge rega utk 2 buku roti. Skang ni kena berkira wei even 10 sen.

    Tapi skang nak kena check resit makanan jugak erk...haishhh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen seikhlas hati ... Thanks!

Post a Comment

Previous Post Next Post