Wednesday, December 21, 2016

TRAVELOKA | Percutian keluarga ke Langkawi

Assalamualaikum
 
Korang yang follow blog ni dah tentu-tentu memang tahu yang aku dan hubby suka bawa anak-anak jalan-jalan dan stay di resort yang ada di sekitar Kota Kinabalu, Kudat dan Kundasang. Kenapa kitaorang suka jalan-jalan dan pastu check in resort, sebab Uminya ni suka tempat yang tenang dan relaks serta ada tempat makan yang sedap, Baba pula suka capture gambar yang indah (maklumlah Photographer terjun lah katakan hehe), anak-anak semuanya suka asal berjalan-jalan katanya.
Tapi mungkin ada yang perasan kami cuma berjalan-jalan dan stay di resort yang ada di sekitar Kota Kinabalu ni sahaja, paling jauh pun kami berjalan-jalan ialah ke Pulau Labuan, itu pun dengan menaiki kereta dan feri.
Memang tak pernahnya kami sekeluarga bersama-sama berjalan luar dari Sabah ni. Aku dan hubby sebenarnya memang ada plan nak bawa anak-anak berjalan luar dari Sabah, yakni melancong.
Anak-anak bila dah semakin membesar ni dah pandai memilih, dorang dah mula bertanya bila kita nak melancong naik kapal terbang Umi? *emmm kalau ongkosnya murah nak, senang Umi nak bagi jawapan bila nak pegi*, tapi bila kira budget sefamili, tak tertelan air liur huhu.
Tapi kan, tapi kan hati berbunga kembali bila ternampak satu contest yang dianjurkan oleh TRAVELOKA
 
Sumber : https://blog.traveloka.com/en/online-contest/

Hadiah dia! wow!.... lumayan kan ... kan kan kan. Bestnya kalau menang salah satu hadiah yang ditawarkan tu. Bolehlah kitaorang sefamili bercuti luar dari KK ni naik kapal terbang ... mesti anak-anak aku happy giler! *sambil senyum sorang2 tengah berangan*
Nak join contest ni senang ja, kena pilih salah satu destinasi pilihan yang diberikan oleh TRAVELOKA, pastu korang kena ceritalah kenapa pilih tempat tu, apa yang korang nak buat kalau dapat pegi ke sana .... mudah kan.
 
Sumber : https://blog.traveloka.com/en/online-contest/

Oh ya sebelum tu, ada yang tak tahu apa sebenarnya TRAVELOKA ni? TRAVELOKA merupakan satu laman web yang memudahkan korang mencari dan menempah tiket penerbangan serta tempat penginapan pada harga promosi yang sangat berbaloi dan murah.
 
 
Ok lah sekarang kita berbalik kepada angan-angan seorang Umi jika sekiranya impian melancong bersama keluarga itu ditaja oleh #MyTravelokaEscapade ...
Pilihan destinasi kitaorang sekeluarga .... kira jauhlah juga, kena naik kapal terbang gitu ... anak-anak pun macam tahu-tahu ja Uminya join contest ni. Tetibalah dorang kata nak melancong ke LANGKAWI.
Aku pun sebenarnya dah lama simpan hajat nak ke Langkawi pulau lagenda tu, yelah selalu nampak gambar dan baca tentang percutian ke Langkawi kat blog kawan-kawan ja. Nak juga merasa sendiri pengalaman best tu sendiri.
Apa yang kitaorang sekeluarga nak lakukan dan ke mana kami nak pergi jika sampai ke Langkawi? aku,  kalau bab-bab planning ni memang hubby serah kat aku hehe 😁 ...


Dataran Lang Pulau Langkawi
 
Sumber : http://www.langkawi-info.com/attractions/dataran-lang.htm
Orang kata tak sah kalau ke Langkawi kalau tak singgah kat tempat ni. Dataran Lang (Dataran Helang) ni merupakan mercu tanda Pulau Langkawi dan juga merupakan tugu tumpuan pelancong yang berkunjung ke Langkawi.
Semestinya kitaorang sekeluarga tak  akan lupa untuk ambil gambar kenangan bersama tanda bahawa kami telah jejakkan kaki ke Langkawi.

 
Pantai Cenang

Kan Uminya ni suka tempat yang tenang-tenang, yang relaks-relaks gitu. Aku kalau sampai kat Langkawi ni akan pastikan stay kat resort yang berhampiran dengan Pantai Cenang sebab orang kata pantai paling best dan cantik kat Langkawi ni adalah Pantai Cenang. Petang-petang boleh bawa anak-anak jalan-jalan tepi pantai, main pasir sambil tunggu matahari terbenam. Bestnya ... hubby tentu-tentulah seronok sebab dapat menambah koleksi gambar sunsetnya.

 
Sky Bridge Langkawi
 
Sumber : myadventurehost.com
Aku sebenarnya seorang yang gayat. Fobia ooo kalau berada di tempat tinggi, tapi kan kalau sampai kat Langkawi ni memang aku tak akan lepas peluang untuk naik kat tempat ni. Kira pengalaman adventure lah untuk kitaorang sekeluarga. Tinggi tau jambatan ni, 700 meter dari aras laut gitu. Dari atas ni korang boleh nampak pemandangan yang indah dan menghijau, korang boleh nampak Gunung Mat Cincang, Air Terjun Telaga Tujuh dan pulau-pulau kecil di sekitar Langkawi.

 
Kereta Kabel Langkawi
 
Sumber : http://blog.pakej.my/percutian/10-tempat-menarik-di-langkawi/
Kalau nak ke Sky Bridge Langkawi, kenalah naik kereta kabel ni. Bila tengok gambar ni, terasa gayat pun ada, terasa excited ya juga. Ni kalau anak-anak aku berpeluang naik kereta kabel ni, rasanya excited 2 kali ganda daripada Umi dan Babanya ni. Tak apa demi anak-anak, tempat ni wajib aku list downkan dalam senarai jika dapat ke Langkawi.

 
Underworld Water Langkawi
 
Sumber : Viator.com
Dah sampai kat Langkawi, tentu-tentulah akan singgah ke Underworld Water Langkawi. Tak kan pergi tempat yang Umi dan Baba suka je, mestilah singgah ke tempat kegemaran anak-anak. Selalu tengok ikan banyak-banyak kat dokumentari di tv je, ni bagi tengok live kat dorang, ikan-ikan berenang kat keliling dorang. Pergghh! terbayang-bayang muka kegembiraan anak-anak.

 
Muzium 3d Langkawi

Sumber : langkawi 3d_mellyareenza.blogspot.com

Yang ni memang wajib dalam list aku. Walaupun tempat ni baru dibuka tahun lalu, tapi dah ramai berkongsi tentang tempat ni. Muzium 3d kat Langkawi ni merupakan yang terbesar di Malaysia so haruslah singgah ke sini. Tengok gambar-gambar yang dikongsikan pun dah membuatkan semangat aku berkobar-kobar untuk berkunjung ke sini. Tak sabar nak tengok gaya anak-anak beraksi depan lukisan2 3D semua tu. Tentu menarik kan ...

 
Taman Lagenda


Sumber : Google Image
 
Petang-petang boleh bawa anak-anak kat taman ni. Kalau aku tengok gambar taman ni kat Google tu, semuanya cantik-cantik belaka. Tenang ja, suasana menghijau. Banyak sudut menarik untuk dicapture momentnya gitu.
Rasanya kalau singgah kat sini memang sepanjang masa lah jari-jari Hubby menekan butang snap kamera tu ... senyum lebarlah nanti dia sebab banyak gambar yang nak dikongsikan dengan rakan-rakan sehobi.

 
Pasar Malam Pekan Kuah
 
Sumber : https://thirdkulturekidparis.wordpress.com
Yang ni memang tempat idaman aku kalau ke Langkawi. Kat sini aku boleh cari local food orang Kedah, yelah dah berjalan ke tempat orang wajiblah merasa makanannya. Aku kan sangat gemar makan hehe. Nak juga merasa Somtam, Pulut Mangga, Pulut Durian ... pendek kata semua pun nak ditaste. Yang best harga kat pasar malam kan murah-murah.
Dengar cerita baju-baju kat pasar malam ni murah. Dah namanya perempuan haruslah memborong. Baju untuk aku, untuk hubby, untuk anak-ank, untuk cenderamata kenang-kenangan. Alamak bestnya hehe
 
 
Perrggghhh panjangnya list ... kalau ikut memang banyak lagi tempat best kat Langkawi sebenarnya. Semua tu memang kalau sempat wajib pergi gitu.  Alang-alang kalau dah sampai kat Langkawi dan yang paling best jika ditaja oleh #MyTravelokaEscapade , haruslah terjah semua tempat kan kan kan.
Ni aku tepek siap-siap kat sini Map Tempat Menarik kat Pulau Langkawi untuk rujukan aku dimasa hadapan ... kihkihkih kot-kot ada rezeki ... senanglah nak cari balik kan.
 
 
Sumber : http://eylizar.blogspot.my/2014/01/langkawi-island-map-info.html
 
Ok dah siap proposal percutian ... 😄
Yang tak ada blog tu, jangan risau. Korang boleh join juga contest ni melalui Facebook. Semoga berjaya!
 
 


Monday, December 19, 2016

2016 Company Annual Dinner !

Assalamualaikum
 
Ni cerita bulan Nov hari tu. Kira sudah 'bangas' orang Sabah bilang. Memandangkan baru hari ni ada mood nak up kongsi kisah yang tak seberapa ni, korang layankan sajalah ye,
 
Tak ada yang menarik pun, kisah setiap tahun tentang Annual Dinner company tempat aku mencari rezeki ni. Biasalah tiap-tiap tahun selalunya setiap company akan mengadakan Annual Dinner untuk meraikan para pekerjanya gitu. Pakai cantik-cantik, make up ala retis, majlis di ballroom hotel 5 bintang, ada makan-makan, ada lucky draw (tapi tahun ni langsung tak dapat apa ... 😒😒)
Standardlah kan Annual Dinner.
Tapi yang bestnya, Annual Dinner company tempat keja aku ni selalunya diadakan di KL, so bagi staff yang berada di branch negeri lain, contoh cam aku ni, branch kat KK Sabah, semua kos nak ke Annual Dinner di tanggung oleh company.
Flight dan hotel foc gitu, sapa yang tak mo pegi kan. 😂
Menyelam sambil minum air gitu. Tinggal ko nak sedia ongkos untuk shopping gitu.
 
Annual Dinner 18hb Nov hari tu, so aku dan opis mate aku dah plan ambil last flight balik ke KK esok harinya tu. Sebab kekononnya nak round Jalan Masjid India tu. Nak borong kain dan tudung katanya.
Tapi 19hb tu silap timing nak shopping. Ngam-ngam hari itu ada perhimpunan Bersih 5, jalan kat Masjid India tu ditutup. Ramai orang berhimpun dah tentu-tentu tak ada orang nak buka perniagaan sebab takut jadi benda yang tak diingini.
Maka aku dan kawan aku tu pun terpaksa membatalkan niat nak memborong. Terpaksalah bermalas-malasan di Mid Valley sampai jam 3 ptg, Sungei Wang dan Berjaya Times Square dah banyak kali pegi, tu yang malas nak ke sana.
 
Tak juga balik dengan tangan kosong, sempat jugalah merembat sehelai dua tiga baju kat Aeon di Mid Valley tu ... hehe
 
Ok lah ... kita stoplah cerita-cerita yang ntah apa2 ni hehe, korang layanlah gambar aku di Annual Dinner hari tu. 😜



Aku dan opis mate yang tak jadi memborong di Jalan TAR tu .. aku pegi Annual Dinner sempoi ja, tak adanya baju grand2 atau make up ala retis.
 
 
Image may contain: 6 people, people standing and indoor
Dengan rakan-rakan dari cawangan lain.
 

Selfie sementara tunggu teksi ke Hotel Hilton dekat KLCC tu. Hari tu kita stay kat Hotel Istana, dinner pula kat Hotel Hilton. Stuck ko setengah jam kat situ sebab tak ada teksi nak ke sana, jammed katanya (tapi memang jammed gilaklah masa tu). Nak jalan kaki boleh tapi takkan nak berjalan dengan dress dan high heel pula, sampai hotel make up semua cair, bau peluh ... hehe
Nasib baik dapat juga teksi tapi setengah jamlah baru sampai kat Hilton.
 


Wefie dengan opis mate ... 😁
 
 
 
Note : Bangas - Basi

Saturday, December 10, 2016

SUSU FRISO GOLD | Penghadaman sempurna, anak-anak sihat bertenaga

Assalamualaikum

Korang tau tak, antara cabaran para ibu bapa zaman sekarang ni, selain dari segi penyediaan keperluan anak-anak seperti pendidikan, tempat tinggal yang selesa, pakaian, makanan dan keselamatan .... kesihatan anak-anak juga menjadi salah satu tanggungjawab mencabar untuk para ibu bapa.

Mungkin pada zaman dahulu, bila mana sesebuah kawasan itu belum lagi dimajukan risiko untuk anak-anak mendapat sakit adalah kurang. Kalau korang ingat zaman kanak-kanak kita dahulu, bermain hujan, relaks ja. Langsung tak demam. Tidak seperti sekarang, termasuk aku sendiri, hujan ja terus panggil anak-anak masuk ke dalam rumah, jangan main air hujan takut demam, takut selsema.
Yelah sekarang ni persekitaran kita penuh dengan pencemaran. Nak-nak lagi yang duduk kat bandar macam aku ni. Asap kenderaan, asap dari kilang, malahan asap rokok sangat tidak baik untuk anak-anak kecil kita.

Tapi tak kan disebabkan itu, kita nak menyekat aktiviti anak-anak kita di luar. Tak kan kita nak kurung anak-anak di dalam rumah semata-mata nak elak mereka mendapat sakit. 😰

Pengalaman merupakan satu proses pembelajaran

Aku sebagai seorang ibu percaya, lebih banyak anak-anak membuat aktiviti di luar rumah, lebih cepat otak mereka berkembang. Setiap pengalaman merupakan satu proses pembelajaran bagi anak-anak kita.


Kita sebagai ibu bapa kena sentiasa kena bijak membahagikan masa. Sesibuk mana pun kita, masa bersama dengan anak-anak adalah amat penting bagi mereka. Anak-anak terasa lebih dihargai dan terasa disayangi apabila kita sendiri turut serta dalam aktiviti seharian mereka.

Biarkan anak-anak melakukan aktiviti yang mereka gemari. Aku tak paksa anak untuk melakukan aktiviti yang tidak disukai oleh mereka, tanya apa yang mereka suka lakukan dan sentiasa sokong tetapi pada masa yang sama pantau mereka.


Seperti anak-anak aku, mereka amat gemar bermain di kolam renang. Setiap kali cuti sekolah atau cuti kelepasan am, aku akan mengambil kesempatan yang ada dengan membawa mereka ke kolam renang. Bila melihat anak-anak seronok, aku sebagai ibu juga tumpang gembira.

Jangan bimbang jika anak-anak kotor semasa mereka bermain di luar. Seperti zaman kanak-kanak kita dahulu bermain pasir di pantai, bermain masak-masak menggunakan tanah dan daun, masuk ke kebun memungut biji getah ... semua itu ada proses pembelajaran bagi anak-anak. 



Biar anak-anak kita sendiri merasa pengalaman itu sendiri. Seperti pengalaman memberi makan haiwan peliharaan dengan menyuap baja ke mulut arnab menggunakan tangan mereka sendiri. Bagi anak-anak, aktiviti seperti ini adalah sesuatu yang sangat menyeronokkan hingga mereka tak berhenti bercerita sesama sendiri tentang pengalaman mereka itu.

Oleh yang demikian untuk pastikan anak-anak kita dapat merasai semua pengalaman itu dan dapat melakukan aktiviti di luar tanpa gangguan,  kita sebagai ibu bapa kena bijak untuk mencari alternatif untuk meningkatkan daya tahan anak-anak melawan penyakit dan memastikan mereka kuat dari dalam.
Salah satu caranya ialah dengan memberi anak kita minum susu yang bernutrisi tinggi seperti Susu Friso Gold

Dihasilkan oleh alam semulajadi, ditambah baik dengan Sains




Susu Friso Gold yang dihasilkan dari alam semulajadi diimport terus dari Belanda. Kenapa ianya dikatakan dihasilkan dari alam semulajadi? ini kerana lembu-lembu yang ada di lebih 19,000 ladang mereka dijaga dan dipelihara dengan baik dan sempurna. Mereka percaya lembu yang dijaga dengan rapi secara semulajadi dapat menghasilkan susu yang berkualiti dan mempunyai khasiat tinggi yang sesuai untuk kesihatan dalaman anak-anak.

Apabila selesai proses di atas, susu yang dihasilkan ditambah baik dengan sains. Ianya untuk memastikan susu ini betul-betul memberikan nutrisi yang sepenuhnya kepada anak-anak kita.
Kualiti sangat dititik beratkan oleh pihak Friso Gold, semua proses dipantau dengan rapi bermula daripada penjagaan lembu-lembu di ladang, kemudian dalam proses pengeluaran susu serta proses pembungkusan di kilang. Semua ini diambil berat agar susu yang diminum oleh anak-anak kita betul-betul bernutrisi dan semulajadi tanpa ada sebarang bahan tambahan.


Teknologi LocNutri™


Hasil carian imej untuk teknologi locnutri oleh friso gold

Selain meningkatkan daya ketahanan anak-anak, Susu Friso Gold ini juga dipertingkatkan dengan Teknologi LocNutri™ dimana ianya membantu mengekalkan nutrien dalam struktur asal sewaktu proses pengeluaran, supaya mudah diserap tubuh dan senang dihadamkan.
Melalui kaedah Teknologi LocNutri™ susu dihasilkan menggunakan hanya sedikit haba semasa proses penghasilan formula, agar protein dapat dikekalkan sebaik yang mungkin dalam struktur asalnya.

Untuk lebih memahami Teknologi LocNutri™ ini, korang boleh tonton video penerangan tentangnya di Video Teknologi LocNutri™

Jadi korang tak perlu risau, takut anak kita tak sesuai dengan susu ni? Bila minum susu ni bukan sahaja ianya menambah daya tahan anak dari dalam malahan membantu proses penghadaman mereka.


Apabila anak-anak mempunyai kesihatan penghadaman yang baik, daya ketahanan badan mereka akan bertambah baik. Apabila anak kita kuat dari dalam, mereka lebih gembira dan sedia menikmati masa di luar bersama dengan kita!


 Penghadaman sempurna, anak-anak sihat bertenaga!!


Untuk mendapatkan sampel percuma atau mempunyai sebarang soalan, kemusykilan atau maklum balas tentang produk, syarikat atau perkhidmatan Friso Gold, korang boleh hubungi mereka di

Talian Khidmat Pelanggan Friso Gold di 1-800-881647 (isnin hingga jumaat, 8.30 pagi - 4.30 petang)

atau

Email ke frisogoldcareline@frieslandcampina.com